Česta pitanja
Da li i kad izabrati plaćanje poreza na dobit po novčanom načelu?
- pravna ili fizička osoba, obveznik poreza na dobit može izabrati obračun poreza na dobit prema novčanom načelu uz ispunjenje uvjeta:
- godišnji prihod manji od 7,5 mil kuna
- da je u sustavu PDV-a koji se obračunava po naplaćenoj naknadi
- izbor se vrši davanjem IZJAVE nadležnoj Ispostavi Porezne uprave prilikom početka poslovanja ili najkasnije do 15. siječnja za tekuću godinu i obvezuje nas naredne 3 godine ako ne pređemo limit godišnjeg prometa
- motiv za izbor plaćanja poreza na dobit po novčanom načelu je isti kao i izbor plaćanja PDV-a po naplaćenoj naknadi:
- tko ima ili očekuje rizik naplate od kupaca a svoje obaveze izmiruje redovito i na vrijeme – u obračun ulaze samo naplaćeni računi od kupaca i plaćeni računi prema dobavljačima
- tko ima velike zalihe robe – u obračun ulaze plaćeni računi dobavljača
- onome kome je prosječna valuta plaćanja i naplata od kupaca duža od valute plaćanja i plaćanja prema dobavljačima
O tome i još više na našim tečajevima i radionicama.
mr.sc. Kornela Paunović dipl.oec
Što je to i pod kojim uvjetima se obavlja druga djelatnost?
- DRUGA DJELATNOST je samostalna djelatnost obrta i s obrtom izjednačenih djelatnosti, slobodnih zanimanja, poljoprivrede i šumarstva te ostalih samostalnih djelatnosti koju nositelj djelatnosti obavlja uz radni odnos
- fizičke osobe, koje obavljaju drugu djelatnost su osigurane po radnom odnosu i doprinose plaćaju po smanjenim stopama: mirovinsko I stup 7,5%, mirovinsko II stup 2,5% i zdravstveno 7,5%
- osnovica za doprinose i porez ovisi da li je izabrano paušalno oporezivanje ili vođenje poslovnih knjiga prilikom prijave u sustav poreza na dohodak ( obrazac RPO ) te periodu obavljanja samostalne djelatnosti ( cijela ili dio kalendarske godine )
- nositelj djelatnosti koji je izabrao da vodi poslovne knjige plaća porez i prirez na ostvareni dohodak. DOHODAK je ujedno i osnovica za doprinose ali ne može biti veća od 0,65 X prosječna plaća X broj mjeseci obavljanja samostalne djelatnosti. Za 2021.godinu maksimalna osnovica za doprinose je 71.611,80 kn ako ćemo raditi cijelu godinu.
- nositelj djelatnosti koji je izabrao paušalno oporezivanje ( godišnji primitak do 300.000 kn, ne smije biti u PDV sustavu ) plaća porez i prirez ovisno u koji je razred upao s obzirom na ostvareni primitak. Ovisno o razredu paušalnog oporezivanja primjenjuje se i osnovica za doprinose.
O tome i još više na našim tečajevima i radionicama.
mr.sc. Kornela Paunović dipl.oec
Što je to i pod kojim uvjetima se obavlja domaća radinost i sporedno zanimanje?
- obrtničke djelatnosti mogu se uz propisane uvjete obavljati i kao domaća radinost ili sporedno zanimanje
- DOMAĆA RADINOST je izrada proizvoda koju obavlja fizička osoba kod kuće osobnim radom, ako ispunjava uvjete iz propisa kojima se uređuje pojedina djelatnost
- SPOREDNO ZANIMANJE je obavljanje uslužnih djelatnosti kod kuće osobnim radom, odnosno kod naručitelja usluge.
- domaću radinost ili sporedno zanimanje mogu obavljati i umirovljenici pri čemu im se neće obustaviti isplata mirovine
- fizičke osobe, koje obavljaju djelatnost domaće radinosti ili sporednog zanimanja, imaju ograničenje u vezi visine primitaka ostvarenih obavljanjem djelatnosti domaće radinosti ili sporednog zanimanja od 10 bruto prosječnih mjesečnih plaća u kalendarskoj godini u kojoj se obavlja djelatnost, za 2021.godinu je to 91.810 kn.
- kao bilo koja obrtnička djelatnost i ovom slučaju se može izabrati paušalno oporezivanje prilikom prijave u sustav poreza na dohodak ( obrazac RPO )
- POREZ: kroz domaću radinost i sporedno zanimanje ne smijemo ostvariti veći primitak od 91.810 kn.
O tome i još više na našim tečajevima i radionicama.
mr.sc. Kornela Paunović dipl.oec
Kako, kada i zašto odabrati paušalni obrt?
- Paušalni obrt je obrt koji je kod upisa obveznika poreza na dohodak (obrazac RPO) u Poreznoj upravi izabrao paušalni način oporezivanja.
- Da bi obrt mogao biti paušalni obrt mora zadovoljiti uvjete:
- nije u sustavu PDV-a
- po osnovi samostalne djelatnosti ostvaruje primitke manje od 300.000 kn godišnje
- ZAŠTO PAUŠALNI OBRT:
- Kod paušalnog obrta ne treba voditi poslovne knjige jer se prati samo promet.
- Svi troškovi poreznih davanja su unaprijed poznati tj. nema iznenađenja na kraju godine.
- Interesantan način izlaska na tržište ako tek krećemo u poduzetništvo ili želimo testirati poslovnu ideju ili trebamo poslovanje bez ulaska u sustav PDV-a.
Kada i koliko dana ima radnik pravo na godišnji odmor?
- ako poslodavac nema Pravilnik o radu ili ga ne obvezuje Kolektivni ugovor za djelatnost kojom se bavi ( na primjer građevina ili ugostiteljstvo i turizam ) mjerodavan je Zakon o radu kojem se propisuju minimalni zahtjevi koje poslodavac mora poštivati:
- godišnji odmor je pravo ali i obaveza tj. radnik se ne može odreći godišnjeg odmora u zamjenu za naknadu i/ili neko drugo pravo
- pravo na godišnji odmor se stječe nakon 6 mjeseci neprekidnog rada, kod prvog zaposlenja ili prekida između dva posla dužeg od 8 dana
- za svaku kalendarsku godinu radnik ima pravo na godišnji odmor u trajanju od najmanje četiri tjedna tj. 20 ili 24 dana ovisno da je radni tjedan od 5 ili 6 dana.
- poslodavac je dužan donijeti raspored godišnjeg odmora najkasnije do 30. lipnja za tekuću godinu.
- radnici moraju biti obaviješteni o rasporedu godišnjeg odmora najmanje 15 dana prije početka korištenja godišnjeg odmora.
- godišnji odmor može se koristi u više navrata tijekom godine s tim da mora biti najmanje dva tjedna u neprekidnom trajanju. Radnik može 1 dan godišnjeg odmora koristiti kad želi uz najavu najmanje tri dana prije korištenja.
- u slučaju da nije iskorišten cijeli godišnji odmor u tekućoj godini onda preostali godišnji se mora iskoristiti do 30.lipnja naredne godine.
- za vrijeme korištenja godišnjeg odmora radnik ima pravo na naknadu plaće u visini prosječne mjesečne plaće isplaćene u prethodna tri mjeseca.
- u slučaju prekida radnog odnosa tijekom godine, radnik ima pravo na razmjerni dio godišnjeg odmora. Ako se radniku ne može omogućiti korištenje onda se mora isplatiti naknada za neiskorišteni godišnji odmor u prosječne mjesečne plaće isplaćene u prethodna tri mjeseca.
- naknada za godišnji odmor je u bruto iznosu i obračunavaju se sva davanja kao i na plaću.
O tome i još više na našim tečajevima i radionicama.
mr.sc. Kornela Paunović dipl.oec
Koliko dugo treba čuvati poslovnu dokumentaciju?
TRAJNO
- Godišnji financijski izvještaji
- Revizorsko izvješće (ako smo obveznici revizije )
- Matična knjiga radnika
- Platne liste i analitička evidencija o plaćama
11 GODINA
- Knjigovodstvene isprave na temelju kojih se knjiži ( računi, izvodi, blagajne, putni nalozi, … )
- Dnevnik
- Glavna knjiga
- Pomoćne knjige ( blagajna, analitika dugotrajne imovine, robno-materijalna evidencija, … )
U slučaju prestanka poslovanja sva dokumentacija kojoj nisu istekli rokovi čuvanja ili se čuva trajno predaje se na čuvanje sudu gdje je sjedište društva.
O tome i još više na našim tečajevima i radionicama.
mr.sc. Kornela Paunović dipl.oec
Kupovina naočala s dioptrijom-da li može biti poslovni trošak?
Naočale sa dioptrijom nisu sredstvo za rad ili zaštitno sredstvo nego ortopedsko pomagalo pojedinca i ne mogu direktno biti trošak poslovanja.
Sukladno Zakonu o zaštiti na radu radi se Procjena opasnosti na radnom mjestu kojom se definira koje su povećane opasnosti pojedinog radnog mjesta i što je potrebno obavljati (sistematski i slično) i obavezno nositi. Ako su tom procjenom definirane zaštitne naočale za rad na kompjuteru (ali NE naočale sa dioptrijom) onda su radnici koji rade na kompjuteru obavezni nositi te naočale i to je trošak poduzeća.
Kupovina naočala sa dioptrijom bi više spadalo u kategoriju donacija fizičkim osobama a donacije za zdravstvene potrebe je moguće od 01.07.2010. raditi i zaposlenicima. U tom slučaju je to porezno priznat trošak poduzeća uz pravovaljanu liječničku dokumentaciju, odluku i uplatu direktno optičkoj radnji.
To je sukladno članku 7. stavak 8. Zakona o porezu na dobit, u darovanja spada i plaćanje troškova za zdravstvene potrebe fizičkih osoba (operativne zahvate, liječenja, nabavu lijekova i ortopedskih pomagala ) rješavanje kojih nije plaćeno osnovnim, dopunskim, dodatnim i privatnim zdravstvenim osiguranjem niti na teret sredstava fizičke osobe, a pod uvjetom da je darovanje odnosno plaćanje troškova obavljeno na žiroračun primatelja dara ili zdravstvene ustanove te na temelju vjerodostojnih isprava.
O tome i još više na našim tečajevima i radionicama.
mr.sc. Kornela Paunović dipl.oec
Krećemo u poduzetništvo – da li ući u sustav pdv-a ili ne?
- limit za ulazak u sustav PDV-a je 300.000 kn prometa i kad pređemo taj iznos moramo ući po sili zakona. Prijava se radi putem obrasca PDV-P.
- ako smo u sustav PDV-a ušli po sili zakona a slijedeće godine ostvarimo promet manji od 300.000 kn godišnje možemo izaći iz sustava PDV-a. Zahtjev za izlazak iz sustava PDV se predaje do 15.01. za tekuću godinu.
- također možemo i vlastitom voljom ući u sustav PDV-a i to nas onda obvezuje naredne 3 godine.
- Koji može biti motiv za dobrovoljni ulazak u PDV sustav:
- ako su nam kupci pravne osobe koji su obveznici PDV-a njima PDV nije trošak a nama je sva nabava jeftinija za 25% tj. za iznos PDV-a jer ga koristimo kao pretporez
- ako imamo velika investicijska ulaganja nama je sva nabava jeftinija za 25% tj. za iznos PDV-a jer ga koristimo kao pretporez
- ako imamo velike zalihe robe i valute plaćanja duže od dospijeća plaćanja PDV-a onda nam PDV kao pretporez može biti izvor financiranja
- ako su nam kupci fizičke osobe tj. građani, prodajemo uslugu i nemamo velika investicijska ulaganja nama se ne isplati ući u sustav PDV ( ako ne moramo ) jer smo prema kupcima skuplji za iznos PDV-a. Ako prodajemo robu fizičkim osobama tj. građanima tada odluka ovisi koliko je ostalih troškova i PDV u njima osim kod nabave robe i da li se ulaskom u sustav PDV-a gubi ili dobiva.
- ako smo ušli u sustav PDV-a po sili zakona ili vlastitom voljom i imamo promet do 15 mil kuna godišnje možemo izabrati obračun PDV-a po naplaćenoj naknadi. U obračun ulaze samo naplaćeni računi od kupaca i plaćeni računi prema dobavljačima te je stoga preporučljiva tko ima ili očekuje rizik naplate od kupaca. Prijava se radi putem obrasca PDV-P do 15.01. za tekuću godinu.
- ako nam je promet preko 15 mil kn ili nismo odabrali obračun PDV-a po naplaćenoj naknadi PDV se obračunava po izdanom računu tj. svi izdani i primljeni računi bez obzira da li su naplaćeni ili plaćeni ulaze u obračun PDV-a.
- ako poslujemo sa EU, bilo da kupujemo ili prodajemo robu i/ili usluge moramo izvaditi PDV broj, bez obzira jesmo li ili nismo ušli u sustav PDV-a. Za robu je prag stjecanja 77.000 kn a usluga 0 kn.
O tome i još više na našim tečajevima i radionicama.
mr.sc. Kornela Paunović dipl.oec
Da li udruga može prodavati i izdavati račune? Što je to gospodarska djelatnost udruga i ostalih neprofitnih organizacija?
- gospodarska djelatnost=profitna djelatnost=prodaja proizvoda, robe i/ili usluga
- udruga se NE osniva sa svrhom stjecanja dobiti ali može obavljati gospodarsku djelatnost sukladno svojem statutu i registraciji, osim onih koje su zakonom izričito zabranjene.
- kao i kod profitnih pravnih subjekata za svaku konkretnu gospodarsku djelatnost treba razmotriti nadležnu zakonsku regulativu kao npr. za djelatnost trgovine Zakon o trgovini
- gospodarska djelatnost se ne smije obavljati radi stjecanja dobiti za svoje članove ili treće osobe
- kod obavljanja gospodarske djelatnosti višak prihoda nad rashodima ostaje udruzi i koristi se isključivo za ostvarenje ciljeva utvrđenih statutom
- ako udruga obavlja gospodarsku djelatnost, odnosno isporučuje dobra i usluge, obvezna je za isporučena dobra i usluge izdati račun po istim pravilima koja vrijede za ostale pravne subjekte na tržištu
- ako udruga obavljanjem gospodarske djelatnosti ostvari prihod veći od 300.000 kn odmah se mora prijaviti u sustav PDV-a
- obavljanje gospodarske djelatnosti ne znači nužno da je udruga obveznik poreza na dobit. Za porezne svrhe bitno je utvrditi da li obavljanje gospodarske djelatnosti:
- dovodi do neopravdanih povlastica na tržištu zbog neoporezivanja
- da li se radi samostalno
- da je trajno ili privremeno
- da li isključivo radi ostvarenja dobiti ili drugih gospodarstveno procjenjivih koristi
- udruga može izabrati paušalno plaćanje poreza na dobit ako zadovoljava 2 uvjeta:
- prihodi od gospodarske djelatnosti nisu veći od 300.000 kn (limit za ulazak u sustav PDV-a)
- prihod od gospodarske djelatnosti nije veća od 50% ukupnog prihoda udruge
- mora se voditi posebna evidencija prihoda i rashoda od gospodarske djelatnosti
- udruge također mogu, radi obavljanja gospodarskih djelatnosti, u svrhu ostvarivanja ciljeva utvrđenih statutom, osnivati trgovačka društva, zadruge ili druge gospodarske subjekte, sukladno posebnim propisima, a uzajamne odnose urediti ugovorom
O tome i još više na našim tečajevima i radionicama.
mr.sc. Kornela Paunović dipl.oec.
Što je amortizacija i kako utječe na rezultat poslovanja?
AMORTIZACIJA je pojam vezan za dugotrajnu imovinu i predstavlja trošak njezinog postupnog trošenja. Dugotrajna imovina je zgrada, kamion, automobil, sofware, … mobitel odnosno sve ono što koristimo u našem poslovanju duže od 1 godine tj. ne potroši se odmah ili unutar 1 godine kao npr. papir, toner, benzin, … režijski troškovi.
S obzirom na vrijednost dugotrajne imovine različito je troškovno tretiramo:
- vrijednost dugotrajne imovine <= 3.500 kn – cijeli iznos ide u trošak odmah ili su svojstvu amortizacije kažemo da se jednokratno otpisuje. Takva imovina se naziva i tretira kao SITNI INVENTAR, odmah ide u trošak ali se mora voditi evidencija sitnog inventara.
- vrijednost dugotrajne imovine > 3.500 kn – nabavni iznos ide postupno u trošak ovisno o vijeku trajanja dugotrajne imovine. Npr. ako smo kupili automobil vrijednosti 100.000 kn i procjenjujemo da će nam služiti 5 godina, onda svake poslovne godine kroz amortizaciju u trošak ide 20.000 kn odnosno 1/5 tog nabavnog iznosa ili kažemo da se automobil amortizira po amortizacijskog stopi od 20%.
Također u svojstvu zakonske regulative POREZA NA DOBIT propisane su maksimalno porezno dopustive amortizacijske stope:
Mali poduzetnici najčešće koriste linearnu metodu obračuna amortizacije-jednak raspored troškova nabavne imovine kroz godine i zakonski propisane stope koje su porezno priznate.
I na kraju kako amortizacija utječe na rezultat poslovanja a time i plaćanja/neplaćanja poreza na dobit:
- nabavljena dugotrajna imovina je ispod 3.500 kn – trošak poslovne godine u kojoj je nabavljena
- koristimo redovne ili ubrzane porezno dopustive stope – za automobil iz primjera trošak poslovne godine može biti 20.000 kn ili 40.000 kn ?!?
O tome i još više na našim tečajevima i radionicama.
mr.sc. Kornela Paunović dipl.oec.
Da li mogu nabaviti osobni automobil na tvrtku?
Naravno, ako potreba posla zahtjeva.
Pri tome treba razlučiti da li je automobil osobni ili dostavno-teretni. Da li je auto osobni ili dostavno-/teretni rješava se kod registracije automobila. Automobili s N1 kategorijom u prometnoj dozvoli su dostavno/teretna vozila i kod nabavke takvih vozila imamo pravo na 100% odbitka PDV-a.
Također, ako se radi o osobnom automobilu koji služi za obavljanje djelatnosti npr. auto-škola za obuku vozača, prodaja automobila za testiranje vozila, hitne intervencije za servisnu službu, djelatnost prijevoza putnika i dobara, prijevoza umrlih, rent-a-car, taxi ili se nabavljaju za daljnju prodaju, kod nabavke imamo pravo na 100% odbitka PDV-a.
U svim ostalim slučajevima od 01.01.2018. kod nabavke moguće je odbiti 50% PDV-a.
O tome i još više na našim tečajevima i radionicama.
mr.sc. Kornela Paunović dipl.oec.
Koji je porezni tretman automobila u vlasništvu tvrtke?
Ako se osobni automobil koristi isključivo u poslovne svrhe tada automobil treba prije i nakon radnog vremena biti parkiran u poslovnim prostorijama društva i o tome treba se donijeti odluka. Pri tome se obavezno mora voditi evidencija prijeđenih kilometara.
Za sve troškove automobila, osim osiguranja, od 01.01.2018. moguće je odbiti 50% PDV-a i porezno je priznato 50% troškova.
Ako zaposlenici mogu koristiti osobni automobil u privatne svrhe ( da li povremeno ili 24h dnevno ) to se smatra plaćom u naravi.
Plaća u naravi se može obračunavati na tri načina:
1. obračun prema stvarnom korištenju vozila 2,00 kn/km – mora se voditi evidencija prijeđenih kilometara gdje se vidi i privatno korištenje automobila
2. ako je automobil nabavljen na operativni leasing, 20% leasing rate mjesečno – ne mora se voditi evidencija prijeđenih kilometara
3. u visini 1% nabavne vrijednosti automobila mjesečno – ne mora se voditi evidencija prijeđenih kilometara.
Kad se obračunava plaća u naravi onda su svi troškovi automobila 100% priznati. Od 01.01.2018. moguće je odbiti 50% PDV-a na troškove osobnih automobila.
O tome i još više na našim tečajevima i radionicama.
mr.sc. Kornela Paunović dipl.oec.
Koliki je minimalni trošak rada direktora?
Trošak rada direktora po minimalnoj osnovici za doprinose u 2021.godini:
Koliki je trošak rada za društvo ako je sa radnikom ugovorena zakonska minimalna placa?
Trošak rada sa minimalnom zakonskom plaćom u 2021. godini:
Da li vlasnik i direktor trgovačkog društva mora biti zaposlen u tom društvu? Da li trgovačko društvo mora imati zaposlenog radnika?
Trgovačko društvo može poslovati bez zaposlenog radnika. S tim da direktor društva, ako nije u radnom odnosu u tom ili nekom drugom društvu, plaća doprinose na poduzetničku plaću koja za 2021.godinu iznosi 10.099,10 kn i mjesečni trošak doprinosa je 3.686,17 kn. U tom slučaju ako društvo još nema dovoljno prometa ili je predviđena bruto plaća direktora ispod poduzetničke plaće više se isplati zaposliti direktora. Direktor i vlasnik mogu ali i ne moraju nužno biti ista osoba.
O tome i još više na našim tečajevima i radionicama.
mr.sc. Kornela Paunović dipl.oec.